Direktlänk till inlägg 17 november 2008

Julbaket har börjat!

Av Berit - 17 november 2008 12:06

Det är mycket jag gillar med julen- ljusen, stakarna och stjärnorna, tomtarna, granen , skinkmackan och att få slå in julklappar i hemlighet till alla kära.

Jag tycker om när vi spelar våra favvojullåtar och dricker glögg till och jag gillar saffransbröd - det vill jag ha redan från första advent!

Igår bakade jag första stöpan, den som jag ger bort till en gammal mamma med värkande händer och en gammal moster som inte heller har händer att baka med. Dom blir så glada varje år och jag känner att jag gärna gör lite extra eftersom jag kan och gillar att baka.

Nästa helg bakar jag till oss för det går åt en hel del faktiskt .... saffranslängder, lussebullar och mjuk pepparkaka.

Julkakorna gör Älskade Mannen - 5 sorters goda och jättefina kakor som vi bara har till jul. Jag är inte alls bra på småkakor och överlåter gärna den sysslan till en som kan och jag bara njuter av doften och att sedan få provsmaka till kaffet i bakpausen - jag har en man som fixar själv från början till slut. Inte lämnar han köket i en enda röra heller - inte alls - rent och snyggt är det när han är klar och kakburkarna ( med tomtar på ) står fyllda och på rad.

Hur som helst - helgen har varit skön med mycken tid i skogen där Buspudlarna rusat runt i snön. Fulla med snö blir dom eftersom det fastnar ordentligt i pälsen så innan vi kan gå in blir det till att borsta dom -  på en takad altan med trägolv på baksidan där vi kan hålla till - jag säger tack och lov!

Vi har funderat på att köpa overaller till dom men ännu har det inte blivit av, jag klipper dom kort och sportigt istället men visst vore det praktiskt med lite skydd för snö och väta så jag ska nog kolla runt lite.

Och -

Sonen är hemma från stora Staden så nu ljuder skön musik fråm hans rum igen.... trivsamt!

 
 
Ingen bild

Jessica

17 november 2008 14:57

Åh va smarrigt.. längtar efter dina lussebullar med pärlsocker på! :)

 
Marina

Marina

17 november 2008 16:51

Hejsan!
nu blir jag sugen på lussekatter som är så gott. Vad härligt att ni har snö det längtar jag också efter. Hoppas att ni får en fortsatt trevlig kväll.
Kram marina

http://fingalsmatte.bloggspace.se

 
Ruth

Ruth

17 november 2008 18:15

Finns det något som luktar bättre en julbaket med saffran och kryddor, det vattnas i munnen redan. En duktig karl du har i huset, oftast så lämnar dom disken när det roliga är över :-) Gulligt av dig när du bakar till dom som själva inte klarar längre, klart man kan köpa men det blir inte det samma som hembakat. Har ni snö ? så underbart, men jobbigt när det fastnar som bollar i pälsen, en overall vore en bra lösning. Ha en mysig kväll !

http://bernamis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Berit - 5 februari 2009 14:31

Jag flyttar tillbaka till min gamla blogg http://blogg.aftonbladet.se/7332   Välkommen dit om du har lust! ...

Av Berit - 5 februari 2009 10:13

-i form av ett telsamtal sent igår kväll. En liten Stumpa kände sig fått nog av Stora Staden och planerar för en flytt närmare oss. Det kommer säkert att dröja eftersom det handlar om nytt jobb och boende men bara att veta att hon är på väg hemmåt kä...

Av Berit - 3 februari 2009 14:05

- har jag varit och lagat. Så litet att tandläkaren inte hade en passande borr?! Det lossnade en liten flisa bakpå en framtand för ett tag sedan och sen har jag farit med tungan där och känt det vassa, inte kunnat låta bli - ni vet .. Nu fick det va...

Av Berit - 2 februari 2009 11:19

... Älskade mannen är nu arbetslös och oron finns där - igen.. Idag besöker han arbetsförmedlingen - Får han något nytt? Måste han flytta? Vi då? Jag har ju faktiskt jobb här Huset? Hur överlever vi på en liten lön och A-Kassa? Vi kan inte leva på ...

Av Berit - 25 januari 2009 21:20

med Coca Colasmak - finns det nåt mer underbart när man krampaktigt kramat toastolen och nästan vänt ut och in på hela sig själv?  Det är precis vad jag sysslat med! Helt utslagen, liggande i en stor hög - jaa tillsammans med hundarna som bästa suppo...

Ovido - Quiz & Flashcards